Poradnik najemcy

Co to są magazyny SBU (Small Business Unit)?

2021-01-18

Co to są magazyny SBU (Small Business Unit)?

Czym są projekty typu Small Business Unit? Czy wpiszą się na stałe w krajobraz wielkomiejskich aglomeracji? Co z dostępnością gruntów pod miejskie inwestycje? Jak wygląda śląski rynek magazynowy pod kątem lokalizacji miejskich?

Na pytania odpowiada Mikołaj Walkowski, Zastępca Dyrektora, Południowa i Wschodnia Polska

Czym jest magazyn SBU (Small Business Unit)?

MW: Projekty Small Business Unit to powierzchnie magazynowo-biurowe dedykowane najemcom poszukującym lokalizacji śródmiejskich. Ze względu na swoją centralną lokalizację i relatywnie niewielkie powierzchnie cieszą się zainteresowaniem firm logistycznych poszukujących powierzchni magazynowej pod małe centra dystrybucyjne na potrzeby tzw. Ostatniej Mili oraz stanowią ciekawą propozycję dla siedziby lokalnych firm poszukujących nowoczesnej powierzchni skrojonej na miarę swoich potrzeb.

Czy projekty SBU wpiszą się na stałe w krajobraz wielkomiejskich aglomeracji?

MW: W głównych miastach Polski, zwłaszcza w Katowicach, Warszawie czy Wrocławiu, obserwujemy spore zainteresowanie modułami o powierzchni nieprzekraczającej 1000m2, wśród najemców oczekujących wysokiego standardu w dobrze skomunikowanych lokalizacjach. Coraz wyraźniej na znaczeniu zyskują lokalizacje w centrach dużych miast, pozwalające pracownikom na komfortowy i szybki dojazd do pracy. Dzięki dobrej lokalizacji operatorzy mogą zaoferować odbiorcom szybką dostawę, często liczoną w godzinach od złożenia zamówienia. Kolejnym atutem miejskich lokalizacji jest ich dostępność dla klientów, którzy coraz częściej mogą obierać towar bezpośrednio z magazynu bez konieczności wizyty w sklepie. Z biegiem czasu projekty SBU wpiszą się na stałe w krajobraz miejski i będą częścią zagospodarowania miasta.

Co z dostępnością gruntów pod miejskie inwestycje?

MW: Magazyny miejskie to projekty dedykowane tym najemcom, którym zależy na bliskości z danym miastem. Od pozostałych lokalizacji odróżnia je to, że są znacznie mniejsze i wręcz trudne pod względem inwestycyjnym, bo wymagające większych nakładów jeśli chodzi o przygotowanie gruntu. W miastach nie ma łatwych lokalizacji, często pozyskanie gruntu wiąże się z wyburzeniami istniejącej infrastruktury, przebudową istniejących dróg. Ważne są też węzły komunikacyjne dla samochodów ciężarowych, a także dojazd dla pracowników. Będzie się to wiązało również z wyższymi czynszami dla najemców w porównaniu do mniejszych miast.

Jak wygląda śląski rynek magazynowy pod tym kątem lokalizacji miejskich?

MW: Faktycznie, dobrym przykładem jest tutaj nie tylko Warszawa, ale także Aglomeracja Górnośląska. Śląski rynek magazynowy jest skupiony głównie na wschodniej i zachodniej części aglomeracji. Do tej pory wszystkie obiekty logistyczno-przemysłowe koncentrowały

się w miastach ościennych wzdłuż drogi S1 i autostrady A4. Katowice i pozostałe miasta Śląska to ogromny rynek konsumencki. Lokalizacja magazynu dystrybucyjnego w Katowicach pozwala na realizację szybkich dostaw do 4 milionów odbiorców w promieniu 40 kilometrów. To miasto również dobry na adres siedziby firmy. Ogółem-aglomeracja Śląska działa jak jeden organizm miejski.

Jakie perspektywy widzisz dla obiektów SBU?

MW: Magzyny SBU, będą mocno się rozwijały za sprawą logistyki miejskiej i coraz szybciej rosnącemu znaczeniu branży e-commerce i większych oczekiwaniach konsumentów w zakresie elastyczności dostaw. Warto także zwrócić uwagę bardzo dobrą kondycję lokalnych firm, dla których przeprowadzka do budynku klasy A to wartość dodana w ich rozwoju.

Jakie firmy/deweloperzy inwestują w takie parki?

MW: Znanym od kilku lat i mocno rozpoznawalnym projektem tego typu jest kompleks Idea Ideal w Warszawie. Obecnie dużą aktywność w tym obszarze wykazuje Panattoni Europe z projektami „City Logistic”, oraz 7R z projektami „City Flex”.